Pemulihan Semulajadi Untuk Keletihan adrenal

Pemulihan Semulajadi Untuk Keletihan adrenal

Sindrom keletihan adrenal biasanya disebabkan oleh tekanan kronik fizikal, mental atau emosi yang menyebabkan kelenjar adrenal untuk dgn kelebihan hormon seperti kortisol dan adrenalin, akhirnya menyebabkan turun-peraturan dan keletihan.

Salah faham dan diabaikan oleh pengamal perubatan tradisional, keletihan adrenal bukan satu jangka diterima sehingga Dr.Wilson menulis buku ini, Keletihan adrenal: Abad 21 Sindrom Tekanan, untuk membawa sindrom ini kepada pengetahuan masyarakat perubatan.

Walaupun pengamal perubatan tradisional tidak mengenalinya sebagai sindrom yang sah disebabkan oleh tekanan kronik, pengamal herba dan alternatif mempunyai beberapa ubat untuk merawat pelbagai gejala yang tidak spesifik dan menangani punca tekanan dengan membantu badan kita menyesuaikan diri dengan keadaan tertekan yang lebih baik.

Ramai daripada herba ini adaptogens herba, digunakan untuk mengawal hormon endokrin dan sistem imun dan menampan kesan-kesan tekanan dengan membantu badan menyesuaikan diri dengan lebih baik. Mereka boleh turun-mengawal selia sistem lebih-fungsi atau meningkatkan dan merangsang di bawah berfungsi dengan siapa untuk membantu tubuh mencapai keseimbangan. Berikut adalah beberapa ubat semula jadi yang biasa digunakan untuk merawat gejala-gejala sindrom keletihan adrenal:

Ketayap (Scutellaria lateriflora)

Herba ini berasal dari Amerika Utara dan dikenali untuk kesan menenangkan pada sistem saraf dan otot-rangka. Ia telah digunakan secara tradisional oleh orang Indian Amerika Utara sebagai terapi untuk ketegangan saraf, kebimbangan, sawan, dan gejala-gejala keletihan adrenal. Flavonoid dan asid amino dalam ketayap dianggap bertanggungjawab untuk tindakan relaxant itu.

Rhodiola (Rhodiola rosea)

Juga dikenali sebagai Akar Emas atau Roseroot, Rhodiola tumbuh di kawasan sejuk di dunia dan telah digunakan selama berabad-abad untuk menghadapi iklim yang sejuk dan hidup tertekan. Ia adalah sejenis adaptogen dan telah ditunjukkan untuk meningkatkan prestasi fizikal dan mental, dan mengurangkan keletihan.

Rhodiola digunakan untuk meningkatkan mood, mengurangkan kemurungan. Ia berfungsi dengan mengawal serotonin dan dopamine peringkat dan mempunyai kesan ke atas bahan kimia yang mengatur keadaan dikenali sebagai endorfin. Dalam haiwan makmal, telah ditunjukkan untuk mengelakkan perubahan yang disebabkan oleh tekanan seperti orang-orang yang memberi kesan kepada selera makan, aktiviti fizikal, berat badan dan kitaran estrus dengan berkesan.

Ashwagandha (Withania somnifera)

Ashwagandha merupakan herba adaptogenic yang telah digunakan beribu-ribu tahun oleh pengamal Ayurveda di India. Akar tersebut mengandungi flavonoid dan withanolides yang membantu mengawal fungsi fisiologi dalam sistem hormon dan saraf.

Ashwagandha boleh mengurangkan kesan-kesan tekanan, meningkatkan daya ingatan dan fungsi kognitif kerana ini sering terjejas semasa keletihan adrenal dan burnout. Ia telah digunakan untuk memerangi keletihan, meningkatkan stamina, dan meningkatkan tindak balas imun dan fungsi adrenal.

Teh hijau

Teh hijau mengandungi bahan yang dikenali sebagai L-theanine (gamma-ethylamino-L-glutamik asid). Yang unik ini, asid amino neurologically-aktif adalah relaxant dan mood penambah. Ia bertindak dengan mewujudkan rasa kelonggaran dicipta oleh rangsangan langsung gelombang-a alpha otak negeri dicapai dalam meditasi. Ia juga digunakan oleh tubuh untuk mengeluarkan neurotransmitter, gamma asid butyric amino (GABA), yang mempengaruhi tahap dopamin dan serotonin.

Produk semulajadi dan herba yang fungsi keseimbangan endokrin dan mengurangkan kesan-kesan tekanan membantu mereka pulih daripada pembakaran adrenal dan keletihan. Mengambil makanan tambahan yang baik yang mengandungi beberapa herba ini, dan mengikuti gaya hidup yang sihat akan membantu pulih daripada keletihan adrenal dan mendapatkan anda kembali pada kaki anda lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar