Apakah Therapy Craniosacral?

Apakah Therapy Craniosacral?

Terapi Craniosacral telah dibangunkan oleh Doktor William Sutherland pada awal tahun 1900-an selepas beliau membangunkan teori bahawa tulang tengkorak dibina untuk mempunyai ijazah kecil gerakan bukannya tetap yang diadakan oleh kebanyakan ahli-ahli sains pada hari tersebut. Dr Sutherland lagi teori bahawa jika tulang-tulang ini dapat bergerak, mereka boleh terjejas oleh seluruh badan melalui sap badan, sistem craniosacral dan jika itu berlaku, maka perkara yang positif yang boleh dilakukan untuk mengurangkan masalah dengan tulang belakang dan tengkorak.

Beliau menghabiskan tahun membangunkan terapi yang boleh mengambil kesempatan daripada sistem craniosacral dan membangunkan satu bentuk terapi yang perlahan-lahan akan mengurangkan tekanan dan tekanan dan dengan itu mengurangkan gejala perkara seperti migrain, autisme, fibromyalgia dan masalah lain. Beliau mula mengajar teknik, tetapi ia tidak diterima secara meluas dan apabila dia mati pada tahun 1945, masih terdapat hanya beberapa terapi yang akan menggunakannya. Ia bukan sehingga ia telah meningkat dan dipopularkan oleh Doktor John Upledger pada 1970-an bahawa ia menjadi lebih meluas diajar dan lebih mudah kepada orang ramai. Dia mencipta terapi craniosacral istilah supaya mana-mana ahli terapi boleh belajar bukan hanya osteopaths ia telah sebelum ini.

Terapi Craniosacral adalah sebuah pendekatan yang sangat lembut hands-on untuk berurusan dengan masalah dalam sistem craniosacral, atau dikenali sebagai membran dan cecair yang mengelilingi otak dan saraf tunjang. Sistem air dan membran berjalan dari satu hujung tulang belakang kepada yang lain dan apa-apa kerosakan atau terlalu berat ke kawasan ini memberi kesan kepada sistem saraf pusat dengan cara yang buruk dan sering sukar untuk dirawat. Pengamal mengenakan daya yang sangat lembut, tidak lebih daripada lima miligram atau berat nikel ke kawasan-kawasan yang terjejas tulang belakang dan tengkorak untuk melepaskan ketegangan craniosacral yang boleh menyebabkan perkara seperti migrain. Ia juga boleh digunakan untuk melegakan gejala-gejala perkara seperti autisme dan kolik. Pendekatan lembut bermakna bahawa ia boleh digunakan ke atas sesiapa dengan selamat, walaupun bayi.

Terapi Craniosacral yang dimaksudkan untuk digunakan untuk menambah keupayaan semula jadi tubuh untuk menyembuhkan diri daripada ketegangan dan kecederaan, serta bersama-sama dengan terapi lain seperti pelepasan myofascial. Ia semakin popular lebih sebagai alternatif ubat-ubatan mahal dan sering tidak berkesan dan pembedahan trauma. Walau bagaimanapun, ia masih tidak diiktiraf oleh banyak persatuan kesihatan di dunia, meninggalkan profesional dalam bidang ini untuk mengawal selia diri mereka melalui persatuan profesional. Ini juga bermakna bahawa doktor arus perdana tidak cenderung untuk membawa ia sehingga sebagai pilihan kecuali pesakit secara khusus meminta untuk itu, jadi banyak perlu melakukan kajian mereka sendiri ke dalam bentuk terapi sebelum bercakap dengan doktor mengenainya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar