Mengenalpasti Bahan perangsang - Melarikan diri Sakit Jangkitan Yis oleh Mengelakkan Bahan perangsang

Mengenalpasti Bahan perangsang - Melarikan diri Sakit Jangkitan Yis oleh Mengelakkan Bahan perangsang

Apakah jangkitan yis? Organisma yang menyebabkan jangkitan yis - Candida albicans- berlaku secara semula jadi dan tumbuh di kawasan lembap seperti mulut, rektum atau faraj. Apabila seorang wanita sihat ini menyebabkan tiada masalah sekalipun, tetapi apabila terdapat sedikit perubahan dalam corak kesihatan, ia menyebabkan yis seperti organisma berkembang pesat menyebabkan lelehan keputihan berat. Walaupun ini tidak semestinya satu penyakit kelamin, apabila ia berlaku ia sentiasa dinasihatkan untuk merawat pasangan seksual wanita juga. Ini bertindak dengan baik untuk mengelakkan kemungkinan jangkitan semula. Kejadian dianggap datangnya kedua hanya untuk vaginosis bakteria di kalangan semua jangkitan yang biasa menimpa wanita.

Apakah penyebab? Terdapat banyak faktor yang mengganggu keseimbangan vagina yang mempengaruhi wanita seperti:

Pil perancang
Antibiotik
Pakaian dalam pengalihudaraan bukan.
Tekanan
Pengambilan tinggi gula ditapis dan alkohol
Kehamilan
Hubungan seks yang berulang-ulang dalam tempoh singkat.
Imuniti rendah
Lain-lain perengsa biasa tetapi boleh dielakkan termasuk beberapa sabun, bahan pencuci, douches, spermisid, ada tuala wanita, pelembut kain lateks kondom dan beberapa serbuk.

Bolehkah saya tahu apabila saya mendapatkannya? Ia adalah mudah untuk mengenal pasti bermulanya jangkitan terutamanya jika anda tahu tanda-tanda juga. Beberapa gejala tersendiri termasuk gatal-gatal faraj dan kerengsaan, lelehan putih tebal yang kelihatan seperti yogurt, dan perasaan terbakar ketika membuang air kecil. Gejala lain adalah pembengkakan yang boleh disertai oleh keretakan vulva, hubungan seks yang menyakitkan dan kadang-kadang gatal-gatal pada bahagian dubur.

Bagaimana anda boleh mengelak daripada dijangkiti? Cara terbaik untuk mengelakkan dijangkiti adalah untuk mengetahui apa dan di mana perengsa didapati supaya anda yang hanya boleh mengelakkan mereka. Anda boleh melindungi vagina daripada jangkitan dengan mengikuti beberapa peringatan mudah yang berikut:

Makan makanan yang seimbang.
Berehat dengan baik dengan mendapatkan tidur yang cukup.
Elakkan pakaian mandi basah dengan mengeluarkan mereka sebaik sahaja anda melalui dengan risiko.
Elakkan memakai tuala wanita lama selepas tempoh anda lebih.
Berhenti daripada menggunakan tampon dinyahbau.
Memakai kain kapas dan bukannya seluar sintetik.
Sejak antibiotik juga dikenali untuk menggalakkan jangkitan, anda boleh melakukannya dengan baik untuk bertanya kepada doktor anda untuk menetapkan kepada anda antibiotik anti-yis.
Banyak douches dan semburan deodoran juga menyebabkan jangkitan kepada vulva supaya anda lakukan dengan baik untuk menjauhkan diri daripada mereka sebanyak mungkin.
Mengelap diri anda dari depan ke belakang selepas membuang air kecil dan air besar usul.
Apakah rawatan yang ada? Seperti mana-mana cabaran kesihatan yang lain, pepatah yang terbaik adalah selalu untuk mengelakkan pencemaran. Walaupun terdapat banyak over-the-kaunter rawatan yang disediakan, ia sentiasa lebih baik untuk mendapatkan nasihat profesional yang doktor sepanjang masa. Kebanyakannya ia dirawat dengan tablet anti-kulat atau pelbagai krim didapati. Ada wanita yang mempunyai jangkitan yis berulang yang menjadi sukar untuk mencegah atau mengubati. Jika masalah ini berlaku lebih daripada lima kali setahun maka anda mungkin perlu untuk berunding dengan lebih lanjut, kerana ada kemungkinan ada sebab lain asas. Penemuan sedemikian akan membawa kepada rawatan yang betul dan membetulkan keadaan sekali dan untuk semua.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar